Vasten – 3
De profeet Mohammed ﷺ brengt de mensen
vanuit duisternis naar licht
“Een Boek dat Wij aan u (o Profeet) hebben geopenbaard opdat u de mensen, met de toestemming van hun Heer, uit duisternis haalt naar het licht, naar de weg van de Machtige, de Geprezene, van Allah, van Wie wat er in de hemelen is en wat er op aarde is.” – 14:1-2
“Hij is het Die duidelijke boodschappen naar Zijn dienaar stuurt, opdat hij jullie uit duisternis haalt naar het licht. En waarlijk is Allah Vol affectie, Barmhartig tegenover jullie.” – 57:9
“… Een Boodschapper die jullie de duidelijke boodschappen van Allah voordraagt, zodat hij degenen die geloven en goede daden doen uit duisternis haalt naar het licht.” – 65:11
· Licht stelt mensen in staat om dingen te zien, het rechte pad te zien dat zij moeten volgen, afstekend tegen het verkeerde pad dat zij moeten vermijden. De profeet Mohammed (v.z.m.h.) bracht de mensen naar dat licht, zodat ze zelf konden zien wat goed was en wat verkeerd. Mensen naar het licht brengen is dan ook heel iets anders dan hen een stel van regels en voorschriften geven die ze blindelings moeten volgen, zonder licht, in de hoop dat dit tot hun heil zal leiden.
· Het woord voor ‘duisternis’ in de bovenstaande verzen is ẓulumāt, wat in het meervoud staat (‘duisternissen’). Het volk van de Profeet was omgeven door vele soorten van duisternis: afgoderij, onwetendheid, wrede gewoontes, bijgeloof, blind tradities volgen, blind religieuze leiders volgen, onrecht, onderdrukking van de zwakke, enzovoort. De ‘duidelijke boodschappen van Allah’, die de Profeet aan hen overbracht, leidden hen naar het licht, zodat ze de duisternis konden zien waarin ze hadden geleefd.
· De Koran geeft het volgende voorbeeld:
“Is degene die dood was, en die Wij dan tot leven wekten en voor wie Wij een licht maakten waarmee hij zich onder de mensen begeeft, gelijk aan degene wiens gelijkenis is als iemand in duisternis waaruit hij niet kan ontsnappen?” – 6:122
· Dit vers spreekt niet over een bepaalde persoon, of over iemand die lichamelijk gezien dood was. Het gaat om moreel en spiritueel dode personen die tot leven werden gewekt door de profeet Mohammed en het feit dat ze leiding kregen om hun leven te kunnen leiden. De woorden ‘waarmee hij zich onder de mensen begeeft’ houden in, dat zo’n persoon vervolgens ook andere mensen kan leiden, die zijn licht kunnen volgen.
· De profeet Mohammed was zelf een groot licht:
“O Profeet, waarlijk hebben Wij u gestuurd als een getuige, en een brenger van goed nieuws en een waarschuwer, en als een uitnodiger tot Allah met Zijn toestemming, en als een lichtgevende zon.” – 33:45-46
De ‘lichtgevende zon’ verlicht de hele wereld. Wanneer de zon hoog aan de hemel staat, dan zijn kleinere lichten (van de vorige profeten) niet meer nodig. Degene die in staat was licht aan anderen te geven en hen vanuit het diepe dal van ondeugd en immoraliteit naar het toppunt van zuiverheid en volmaaktheid kon verheffen, zou zelf niet in een duisternis van onreinheid kunnen verkeren. Dit is een antwoord op die critici van de profeet Mohammed die hem ervan beschuldigen dat hij achter zijn materiële en aardse verlangens liep vanwege zijn huwelijken en de oorlogen waar hij bij betrokken was.
· Dit is de reden waarom de koran twee verzen later tegen de Profeet zegt:
“En wees niet gehoorzaam aan de ongelovigen en de hypocrieten, en negeer hun ergerlijke praat, en vertrouw op Allah. En het is voldoende dat Allah de macht heeft (over zaken).” – 33:48
Tegen de Profeet wordt gezegd om deze ‘ergerlijke praat’, dat wil zeggen, hun kwetsende beschuldigingen, te negeren, omdat er een tijd zou komen dat de mensen zich zullen afvragen: als de profeet Mohammed echt zulke duistere gedachten had, hoe zou hij dan de wereld verlicht kunnen hebben en de poorten naar het licht geopend kunnen hebben voor een wereld in een deplorabele toestand?
Dit vers leert moslims ook dat wanneer ze beledigd en gekwetst zijn door provocerende aanvallen op hun religie en hun profeet, en door sarcasme en spot tegen hen, dat ze dan hun gevoelens van pijn en woede met geduld moeten verdragen en de beledigingen moeten negeren.
Ramadan Daily Quran Study, Dr. Zahid Aziz
Vertaald door Reza Ghafoerkhan
Uitgegeven door: IslamLab