Vasten – 27
De uiteindelijke overwinning van de profeet Mohammed ﷺ
· Hoofdstuk 110 van de Koran, An-Nasr of De Hulp, werd geopenbaard tijdens de laatste bedevaartstocht van profeet Mohammed (v.z.m.h.). Na deze openbaring zou hij nog slechts tachtig dagen leven.
1 Wanneer de hulp en de overwinning van Allah komen.
2 En u (O Profeet) de mensen in groepen ziet toetreden tot de religie van Allah.
3 Roem de lof van uw Heer en vraag Zijn bescherming. Waarlijk, Hij keert immer terug (tot genade).
Verzen 1-2: De grote overwinning die was gekomen, was de triomf van de religie van de islam in heel Arabië. De ene afvaardiging van stammen na de andere uit alle delen van Arabië kwam naar Medina en aanvaardde de islam. De geschiedenis levert geen soortgelijk voorbeeld van de prachtige transformatie die de Profeet binnen de korte tijdsspanne van twintig jaar had bewerkstelligd.
Vers 3: Roem de lof van uw Heer en vraag Zijn bescherming. Toen de profeet Mohammed de grootste triomf in de geschiedenis meemaakte, werd aan hem verteld om de lof van zijn Heer te roemen, en om bescherming te vragen. ‘Roem de lof van uw Heer’ (tasbih), leert ons ook, dat toen de mensen toetraden tot de islam, hen het beginsel van de Eenheid van Allah in de islam moest worden onderwezen. Dit was zo, omdat de opvattingen over Allah die zij voorheen hadden, in het bijzonder dat zij deelgenoten toeschreven aan Allah, in strijd waren met de volmaaktheid van Allah. En wanneer men de tasbih op mondelinge wijze verricht (het zeggen van subhan Allah), dan verklaart men daarmee de volmaaktheid van Allah.
Waarlijk, Hij keert immer terug (tot genade). Voor wie moest er bescherming of vergeving (ghafr) gevraagd worden? Als het voor profeet Mohammed zelf was, dan was het om hem te beschermen tegen triomfantelijkheid, omdat hij een zo’n ongekende overwinning had behaald. Zo’n triomfantelijk gedrag past een Leraar van rechtschapenheid niet. Op het moment van een grote overwinning hebben mensen de neiging om alle controle over zichzelf te verliezen en in hun eigen grootheid of in de grootheid van hun natie te gaan geloven. De islam leert hier daarom om bescherming van Allah te vragen tegen zulke neigingen.
Maar het is waarschijnlijker dat profeet Mohammed bescherming moest vragen voor de mensenmassa’s die nu groepsgewijs de islam aanvaardden. In werkelijkheid werd van hem gevraagd om Allah’s vergeving of bescherming te vragen voor de mensen die hem voorheen onderdrukten, vergeving vragen voor zijn dodelijke vijanden, die schuldig waren geweest aan de meest ernstige misdrijven.
Merk ook op, dat wanneer onze profeet Mohammed in het gezelschap verkeerde van mensen, dan had hij de gewoonte istighfar (vragen om bescherming) te verrichten voordat hij vertrok. De bedoeling hiervan was om zijn hart te beschermen tegen een of andere slechte invloed van de gesprekken die de mensen voerden, want niet iedereen bevond zich op zo’n hoog niveau van zuiverheid. Hieruit kunnen we afleiden hoezeer hij zonden vreesde en haatte.
Niet alleen wordt de Profeet hier individueel aangesproken, maar ook de moslims als geheel. Moslims moeten, als één groep, het voorbeeld van profeet Mohammed volgen, namelijk kijken hoe hij de godsdienst verbreidde en hetzelfde doen. Dat wil zeggen, ze moeten doelbewust en eendrachtig de lof en glorie van Allah over de hele wereld verspreiden. Daarbij moeten zij om bescherming vragen tegen hun interne zwakheden. Het was namelijk vanwege deze zwakheden dat in latere perioden Allah de deur van Zijn hulp en van de overwinning van de moslims sloot. De rijzende golf van de religie van de islam ebde zo weg.
Hij keert immer terug tot genade: Deze eigenschap van Allah geeft aan, dat wanneer iemand zich daadwerkelijk afkeert van het begaan van zonden, dan keert Allah Zich genadig tot hem. Maar het betekent ook, dat wanneer een dienaar zich wendt tot zijn Heer, waar en op welke manier dan ook, dan zal ook zijn Heer hem begunstigen met genade.
Dus in het uur van zijn triomf vroeg profeet Mohammed Allah om bescherming voor zichzelf, zodat hij geen millimeter tekort zou schieten in het gehoorzamen van Zijn geboden. En hij vroeg om vergeving van de zonden en fouten van anderen, of het nu zijn vrienden of vijanden waren, volgelingen of tegenstanders. En dit hoofdstuk, bijna de laatste openbaring die hij ontving, herhaalt dat Allah altijd terugkeert tot genade.
· Ibn Abbas heeft gezegd dat dit hoofdstuk wijst op het naderende einde van de Profeet. Het volgende voorval, dat hij zelf heeft overgeleverd, is in veel opzichten zeer verhelderend. Ibn Abbas zei:
“Oemar had de gewoonte mij te laten zitten bij de oudere mannen die hadden gevochten in de slag bij Badr. Sommigen hadden er bezwaar tegen en zeiden tegen Oemar: ‘Waarom breng je deze (jongeman) binnen om bij ons te komen zitten, terwijl we zonen hebben zoals hij?’ Oemar antwoordde: ‘Jullie kennen de reden (d.w.z. zijn religieuze kennis).’
Op een dag riep Oemar mij en liet me bij de bijeenkomst van die mensen zitten. Ik realiseerde me, dat hij mij alleen maar had geroepen om hen (mijn religieuze kennis) te tonen. Oemar vroeg hen toen: ‘Wat zeggen jullie over het Woord van Allah: Als Allah’s hulp en overwinning komen?’ Sommigen van hen zeiden: ‘We worden bevolen Allah te prijzen en om Zijn vergeving te vragen wanneer Allah’s hulp en overwinning naar ons toekomen.’ Anderen hielden zich stil en zeiden niets. Daarop vroeg Oemar aan mij: ‘Zegt u hetzelfde, o Ibn Abbas?’ Ik antwoordde: ‘Nee.’ Hij zei: ‘Wat zegt u dan?’ Ik antwoordde: ‘Het verwijst naar de dood van de Boodschapper van Allah, waarover Allah hem informeerde. Allah heeft gezegd: Wanneer Allah’s hulp en overwinning komen. Dit is een verwijzing naar zijn dood. Roem de lof van uw Heer en vraag Zijn bescherming. Waarlijk keert Hij immer terug (tot genade).’ Daarop zei Oemar: ‘Ik weet er niets anders over dan wat u hebt gezegd.’” (Bukhari)
Zo kwam de dood van profeet Mohammed op het hoogtepunt van zijn triomf en overwinning.
Ramadan Daily Quran Study, Dr. Zahid Aziz
Vertaald in Nederlands door Reza Ghafoerkhan
Uitgegeven door: IslamLab