Vasten – 26
Goede manieren tegenover de profeet Mohammed
· Toen een groot aantal mensen de islam begon toe te treden, werd het noodzakelijk hen de regels en manieren bij te brengen hoe zich te gedragen tegenover profeet Mohammed (v.z.m.h.). Op deze manier zou men zijn leer in ere houden, zijn leiding volgen, en zijn privacy respecteren. Zijn kostbare tijd zou zo ook niet verspild worden.
1 O jullie die geloven, loop niet vooruit in de aanwezigheid van Allah en Zijn Boodschapper, en voldoe jullie plicht aan Allah. Waarlijk is Allah Horend, Wetend. - 49:1
Hier betekent de ‘aanwezigheid van Allah’ de bijeenkomsten waar de geboden van Allah worden onderwezen. ‘Loop niet vooruit’ betekent loop niet op hen uit. Dit betekent bijvoorbeeld, dat je luistert naar de eerste woorden die tegen je worden gezegd en dat je, in de veronderstelling dat je weet wat er komt, er geen aandacht meer aan schenkt. Of dat je jouw eigen mening en interpretatie de voorkeur geeft boven de leer die je ontvangt.
· De volgende twee verzen zeggen:
2 O jullie die geloven, verhef jullie stemmen niet boven de stem van de Profeet, en spreek niet luid tot hem zoals jullie onder elkaar luid spreken, opdat jullie daden niet vruchteloos zullen zijn, terwijl jullie (het) niet beseffen.
3 Degenen die hun stemmen laten zakken voor Allah’s Boodschapper zijn waarlijk degenen van wie Allah de harten heeft getest op plichtsgetrouwheid. Voor hen is er vergiffenis en een grootse beloning. - 49:2-3
Het bevel om je stem niet verheffen boven die van de Profeet, of luid tegen hem te spreken zoals je onderling met anderen doet, is weer een ander aspect van goede manieren tonen tegenover jouw gids en leraar. Hier wordt niet het stemvolume bedoeld die iemand van nature heeft. Een metgezel van profeet Mohammed, Thabit ibn Qais, die van nature een luide stem had, barstte in tranen uit bij het horen van dit vers, omdat hij dacht dat het tegen hem was gericht. Toen profeet Mohammed hem een tijdje miste, vroeg hij naar hem. Iemand ging naar zijn huis en vond hem in deze staat. Toen de Profeet van zijn toestand hoorde, stuurde hij hem een bericht om te zeggen dat hij niet voorbestemd was voor de hel, maar tot degenen die voorbestemd waren voor het paradijs (Bukhari). In dit vers wordt niet je stem bedoeld. Wat hier bedoeld wordt, is dat je niet belust moet zijn op discussie en niet moet proberen de Profeet onder de tafel te praten alsof hij maar een gewoon mens was.
· De volgende twee verzen zijn als volgt:
4 Van degenen die u aanroepen vanachter de privé-vertrekken, hebben de meesten geen goed begrip.
5 En wanneer zij geduld zouden hebben totdat u bij hen buiten komt, dan zou dat beter zijn voor hen. En Allah is Vergevensgezind, Barmhartig. – 49:4-5
Sommige mensen, die niet beter wisten, hadden de gewoonte hun vragen schreeuwend van buiten zijn huis aan profeet Mohammed te stellen. Zij dachten waarschijnlijk dat hij alles uit zijn handen zou laten vallen en naar buiten zou komen om hen antwoord te geven.
De regels en omgangsvormen die hier geleerd worden, zijn niet alleen historisch, namelijk dat de volgelingen van de Profeet die in acht moesten nemen tegenover hem, maar ze vormen ook voor altijd een leidraad wat betreft hoe mensen zich moeten gedragen tegenover hun leraren en leiders.
· Een passage uit de Koran die hetzelfde soort onderwerp behandelt, gaat als volgt:
“Alleen zij zijn gelovigen, die geloven in Allah en Zijn Boodschapper, en wanneer zij bij hem zijn voor een gewichtige zaak, dan gaan zij niet weg voordat zij aan hem om toestemming hebben gevraagd. Waarlijk zijn degenen die u om toestemming vragen degenen die geloven in Allah en Zijn Boodschapper; dus wanneer zij u toestemming vragen om te vertrekken vanwege een of andere zaak van hen, verleen dan toestemming aan wie van hen u wilt, en vraag Allah om vergiffenis voor hen. Waarlijk is Allah Vergevensgezind, Barmhartig. En maak de oproep van de Boodschapper onder jullie niet tot een oproep van jullie onder elkaar. Zeker kent Allah degenen die uit jullie midden wegsluipen en die zichzelf verbergen. Dus laat degenen die tegen zijn bevelen ingaan, oppassen, opdat zij niet worden geteisterd door een beproeving, of overvallen worden door een pijnlijke straf.” – 24:62-63
Hier wordt eerst gezegd dat niemand weg mag gaan zonder toestemming van de Profeet, wanneer zij bijeengekomen waren voor een belangrijke zaak waarbij hun aanwezigheid noodzakelijk was. Dan wordt gezegd: ‘En maak de oproep van de Boodschapper onder jullie niet tot een oproep van jullie onder elkaar.’ Dit betekent dat de gelovigen de oproep van profeet Mohammed moesten respecteren. Zij mochten die oproep niet beschouwen als die van een gewoon persoon aan iemand anders. Dit komt omdat de oproep van de Profeet betrekking heeft op een of andere belangrijke zaak die het welzijn van de gemeenschap raakt, terwijl hun onderlinge oproep betrekking heeft op hun eigen privézaken.
Dit toont aan hoe belangrijk het is om bijeenkomsten serieus te nemen, die worden gehouden in verband met nationale of gemeenschapszaken, waar besluiten moeten worden genomen die iedereen aangaat. Het is belangrijk dat je je tijd daarvoor opoffert en er met volle aandacht aan deelneemt. Wanneer we gevraagd worden zulke bijeenkomsten bij te wonen, dan moeten we hogere prioriteit geven aan die uitnodiging dan een uitnodiging van een privébijeenkomst.
Ramadan Daily Quran Study, Dr. Zahid Aziz
Vertaald in Nederlands door Reza Ghafoerkhan
Uitgegeven door: IslamLab