Vasten – 10
De profeet Mohammed ﷺmoet troost en
kracht vinden door gebed
· Om alle soorten vervolging, tegenstand en wreedheden geduldig te kunnen verdragen, wordt aan de profeet Mohammed (v.z.m.h) gezegd om zijn troost te zoeken in gebed:
“Dus (o Profeet) verdraag wat zij zeggen met geduld, en roem de glorie van uw Heer vóór opkomst van de zon en vóór haar ondergang, en verheerlijk (Hem) gedurende de uren van de nacht en delen van de dag, opdat u tevreden zult zijn. En vermoei uw ogen niet met (begerig) turen naar hetgeen waar Wij verschillende klassen van hen in hebben voorzien, (naar) de pracht van dit wereldse leven, opdat Wij hen daarmee kunnen beproeven. En het onderhoud van uw Heer is beter en blijvender.” – 20:130-131
De woorden ‘roem de glorie van uw Heer’ slaan op de handeling van het gebed. De tijden van de vijf dagelijkse gebeden worden hier ook aangegeven door de opkomst en ondergang van de zon en de delen van de nacht en de dag te vermelden.
De Profeet krijgt ook te horen om niet geïntimideerd te raken door de materiële bezittingen van de tegenstanders, of om deze bezittingen te beschouwen als een teken van succes. Deze zaken zijn in werkelijkheid bedoeld om hen te beproeven, om te zien of zij die voor goede of voor slechte doeleinden gebruiken. Het is veel beter om je ziel te voeden door middel van gebed dan alleen maar materiële zaken te vergaren.
· Er zijn andere soortgelijke verzen die zich hierover tot de Profeet richten.
“Dus wees geduldig; de belofte van Allah is immers waar; en vraag om bescherming voor uw zonden en roem de glorie van uw Heer in de avond en in de ochtend.” – 40:55
“Dus verdraag wat zij zeggen, en roem de glorie van jouw Heer vóór het opgaan van de zon en vóór de ondergang. En verheerlijk Hem in de nacht en na de teraardewerping.” – 50:39-10
Terwijl hij geduldig wachtte totdat de belofte van Allah van zijn succes werd vervuld, waarbij hij ook de verbale beledigingen en de spot van zijn tegenstanders moest verdragen, moest de Profeet blijven doorgaan met bidden.
Het eerste vers vraagt ook van de Profeet dat hij bescherming vraagt voor zijn zonden. Dit betekent niet dat de profeet Mohammed ook maar één zonde had begaan waarvoor hij vergeving moest vragen. Het betekent dat hij Allah om bescherming vroeg, zodat hij niet ten prooi viel aan de verleidingen of zwaktes die hij in zichzelf voelde. Of het betekent bescherming vragen tegen het begaan van een verkeerde daad, zelfs als onbedoeld of onbewust was. De profeten hadden een hoge gedragsstandaard voor zichzelf. Zij maakten zich daarom zorgen om zelfs maar het gevoel dat ze van die standaard zouden afglijden, en vreesden dat zij ook maar in de buurt zouden komen van de gedachte om een zonde te begaan. Vanwege deze vrees zochten ze voortdurend bescherming bij Allah.
· De profeet Mohammed moest ’s nachts bidden om extra kracht:
“(O Profeet) Sta op om gedurende de nacht te bidden, op een klein deel na. De halve nacht, of verminder het enigszins. Of voeg eraan toe en draag de Koran op rustige wijze voor. Waarlijk zullen Wij u een gewichtig woord toevertrouwen. Het opstaan bij nacht is waarlijk de zekerste weg om te betreden en maakt het woord zeer doeltreffend. Bij dag bent u waarlijk langdurig bezig. En gedenk de naam van uw Heer en wijd uzelf aan Hem met (volledige) toewijding. De Heer van het oosten en het westen — er is geen God behalve Hij — dus neem Hem tot Beschermer. En verdraag geduldig wat zij zeggen en verlaat hen door u op gepaste wijze terug te trekken.” – 73:2-7
Het bidden gedurende de nacht wordt hier in de eerste plaats beschreven als de zekerste weg om te betreden — om de juiste weg in het leven te betreden, om alle kwade neigingen uit te bannen. Ten tweede, het meest doeltreffende woord — wat iemand tegen anderen zegt wordt het meest doeltreffend. De spreker, de uitnodiger tot de Waarheid, versterkt zijn hart met Allah’s kracht door zijn langdurige aanbiddingen in de stilte van de nacht. Zijn woord draagt daarom de Allah’s kracht in zich en dringt het hart binnen van degenen die naar hem luisteren. Zo geeft de nachtelijke aanbidding, zo wordt ons verteld, een mens de kracht om de grootste daden te verrichten en het maakt hem perfect, en geeft hem tegelijkertijd de kracht om anderen te vervolmaken, omdat zijn woorden, die voortkomen uit een oprecht hart, dat voor niemand buigt dan Allah, overtuiging uitdragen in de harten van anderen. Zo werd de Profeet dubbel versterkt, in zijn daden alsook in zijn woorden, om zijn boodschap uit te dragen naar andere mensen. Zo zouden ook zijn ware volgelingen moeten proberen om kracht te verkrijgen uit diezelfde Goddelijke bron, in het midden van de nacht, als alle sluiers tussen mens en Allah verwijderd worden door de volmaakte stilte alom, waarbij de enige kreet de kreet van de aanbidder is. Allah’s licht verlicht in zijn volle helderheid het hart van de mens en het hart van de mens weerkaatst dat licht en verlicht de wereld.
De bovenstaande toelichting is geschreven door Maulana Muhammad Ali, die zelf zich toewijdde aan het bidden in de nacht. Het is dan ook geschreven door iemand die zelf in praktijk bracht wat hij hier beschrijft.
Ramadan Daily Quran Study, Dr. Zahid Aziz
Vertaald in Nederlands door Reza Ghafoerkhan
Uitgegeven door: IslamLab